Lubrifianţi navali
1.
Generalităţi
Lubrifianţii sunt substanţe care se întrebuinţează în
scopul micşorării frecării dintre piesele mobile ale mecanismelor în funcţiune,
pentru a evita încălzirea şi uzarea acestora.
Moleculele de lubrifiant se adsorb şi se orientează la suprafeţele
solide, dând naştere unor pelicule datorită cărora frecarea dintre suprafeţele
solide este înlocuită cu frecarea straturilor de lubrifianţi.
Utilizarea în
practică a lubrifianţilor este condiţionată de proprietăţile pe care le au şi
de condiţiile concrete în care vor fi folosiţi ca: tipul de motor sau utilaj,
temperatura de funcţiune, turaţia pieselor în mişcare.
Rolul lubrifianţilor:
-
contribuie
la înlăturarea căldurii formate prin frecare şi parţial prin combustie
-
împiedică
fenomenele de coroziune produse de influenţa concomitentă a umidităţii şi
oxigenului din aer şi în parte de produsele de ardere
-
asigură
etanşarea pistoanelor din cilindri pentru a asigura compresiunea
-
spală
motorul şi poate îndepărta din cilindri, produsele arderii incomplete,
precum şi diferite impurităţi care
contribuie la formarea cocsului şi la uzura pieselor;
-
poate
servi la adeziunea curelelor sau cablurilor, ca materiale de întreţinere.
Efectele economice legate
de utilizarea lubrifianţilor se manifestă prin:
-
micşorarea consumului de energie
-
reducerea costului manoperei la reparaţii
-
reducerea cheltuielilor de întreţinere şi înlocuire de
utilaj
-
micşorarea pierderilor de producţie cauzate de defecţiuni
-
economii la investiţii printr-o mai bună utilizarea
lubrifianţilor şi o mai mare eficienţă de ordin mecanic.
-
economii la investiţiile obţinute prin creşterea
duratei de folosinţă a utilajelor
2. Regimuri de ungere
Lubrificaţia
este operaţia absolut necesară oricărui mecanism sau construcţii metalice cu
elemente mobile. Prin ungere, frecarea uscată dintre suprafeţe este înlocuită
cu frecarea fluidă sau semifluidă din interiorul filmului de lubrifiant. Acest
film trebuie să aibă o grosime suficient de mare pentru a acoperi proeminenţele
maxime ale asperităţilor celor două suprafeţe. Cu cât suprafeţele sunt mai
netede, cu atât ungerea se poate realiza cu un strat mai subţire de lubrifiant.
În cadrul
acestui proces, lubrifianţii sunt supuşi solicitărilor termice, mecanice şi
chimice.
Regimurile de
ungere întâlnite în practică sunt:
-
regimul fluid,
-
regimul semifluid şi
-
regimul mixt.
regimul fluid
Acesta constă în separarea
completă a suprafeţelor de frecare printr-un film continuu hidrodinamic sau
electrohidrodinamic. Filmul fluid continuu se realizează prin efecte
hidrodinamice induse de mişcarea relativă a suprafeţelor în frecare, sau prin
introducerea lubrifiantului între suprafeţele cu presiune din exterior (efecte
hidrostatice). În cazul regimului fluid, frecările sunt datorate numai
forfecărilor din lubrifiant, vâscozitatea fiind astfel parametrul principal.
regimul semifluid (sau ungere la
limită)
Filmul de
lubrifiant are o grosime doar de ordinul a câtorva molecule, care nu permite
producea de efecte hidrodinamice. În acest caz, proprietatea esenţială a
lubrifiantului nu este vâscozitatea ci polaritatea lui, onctuozitatea,
respectiv capacitatea sa de a adera la
suprafeţele în frecare.
Moleculele de ulei au o structură asimetrică, polară
şi ca urmare ele se orientează cu unul din capete spre suprafaţa metalului, iar
celălalt capăt spre interior, aşa după cum se observă în figura de mai jos:
Orientarea
moleculelor de ulei spre suprafaţa metalului:
1-
suprafaţa metalică
2-
strat limită
3-
zona în care moleculele trec de la orientarea normală
la orientarea paralelă cu sensul de mişcare
Ungerea
semifluidă apare în cazul motoarelor termice în momentul pornirii la rece sau
după opriri îndelungate.
Regimul
mixt
Acest regim
constă în prezenţa simultană a caracteristicilor ungerii la limită şi a celui
de ungere în regim fluid. Această situaţie se întâlneşte la sisteme de tip
piston – cilindru, angrenaje.
3. Clasificarea lubrifianţilor
Lubrifianţii
se clasifică în patru grupe:
a) lubrifianţi gazoşi
b) lubrifianţi lichizi
(uleiuri)
c) lubrifianţi solizi
a)
Lubrifianţii gazoşi au până în prezent aplicaţii limitate. Gazele,
respectiv aerul, care este cel mai folosit lubrifiant gazos, are viscozitate
redusă (de circa 1000 ori mai mică decât a unui ulei şi de aproximativ 50 ori
mai mică decât cea a apei), iar acest lucru reprezintă un avantaj important
pentru maşinile cu turaţii mari şi pentru aparate de precizie. În lagărele cu
aer căldura produsă prin frecare este redusă, deci şi uzura este foarte redusă.
Acest rezultat este normal deoarece în funcţionare suprafeţele nu se ating,
fiind separate de un film de gaz. Dar lubrifierea cu gaz are şi unele
dezavantaje:
-
gazele nu
au proprietatea de onctuozitate, deci nu permit funcţionarea în regim limită şi
semifluid.
-
Sunt necesare măsuri speciale la oprire şi pornire sau să fie utilizate materiale cu proprietăţi
bune de frecare uscată ( fontă, oţel grafitat)
-
Necesită prelucrări foarte precise a suprafeţelor
metalice.
b) Lubrifianţii
lichizi (uleiurile) sunt cei mai numeroşi şi mai variaţi ca sortiment,
compoziţie, proprietăţi şi întrebuinţări. Numărul mare de tipuri de uleiuri şi
de întrebuinţări a făcut necesară o clasificare a lor:
uleiuri lubrifiante
-
uleiuri lubrifiante pentru motoare cu ardere internă
-
uleiuri lubrifiante pentru utilaje mecanice industriale
(uleiuri industriale)
-
uleiuri lubrifiante pentru mecanisme speciale
(angrenaje, osii, în marină)
-
uleiuri lubrifiante pentru cilindrii maşinilor cu abur,
turbine cu abur şi de apă
-
uleiuri lubrifiante pentru compresoare de aer, suflante
de aer, maşini frigorifice.
Uleiuri
nelubrifiante
-
uleiuri electroizolante
-
fluide hidraulice şi de amortizare
-
uleiuri cu destinaţie specială
c)
Lubrifianţi solizi
Lubrifiantul
solid trebuie să aibă următoarele caracteristici:
-
Rezistenţă la forfecare şi duritate redusă pentru a avea un coeficient de
frecare mic.
-
O bună aderenţă la materialul de bază
-
Elasticitate, bună conductibilitate şi stabilitate termică, densitate redusă
-
Inerţie chimică
-
Granulaţie redusă şi lipsa particulelor abrazive.
-
Lipsă de corozivitate
Lubrifianţii
solizi pot fi substanţe cu structură
cristalină lamelară, metale moi, substanţe organice de conversie, şi substanţe anorganice nemetalice. Aceste
substanţe se pot introduce la un moment dat în compoziţia unui lubrifiant
atunci când datorită condiţiilor de lucru, compoziţia şi proprietăţile acestuia
se pot modifica.
c1) Substanţele cu structură cristalină lamelară
– au legături puternice între atomii aceluiaşi strat şi legături slabe intre atomii straturilor
vecine. Alunecarea straturilor interpuse intre suprafeţele de contact se
realizează cu uşurinţă, ceea ce determină valori scăzute ale coeficienţilor de
frecare.
Din
această categorie de lubrifianţi fac parte:
-
grafitul (C),
-
disulfura de molibden (MoS2),
-
nitrura de bor (BN)
Grafitul
Carbonul
se găseşte în stare elementară în două forme: grafit şi diamant. Grafitul apare
în cantităţi mari comparativ cu diamantul, dar este totuşi un mineral destul de
rar. Cristalele de grafit au formă de plăci sau prisme plate cu bază hexagonală ce clivează uşor, paralel cu baza.
Forma obişnuită a grafitului este aceea a unei mase pământoase stratificate
opacă, cenuşie cu luciu metalic, rece şi grasă la pipăit.
Proprietăţi:
-
Punct de topire
foarte înalt
-
Foiţele subţiri
de grafit sunt flexibile
-
Grafitul este
moale şi lasă o dâră cenuşie pe hârtie
-
Reactivitate
chimică redusă
Structura grafitului:
Grafitul
prezintă o structură stratificată şi catenară. Aceste structuri se întâlnesc
frecvent la cristale. Atomii care compun straturile sunt legaţi prin legături
covalente, parţial covalente sau ionice; legăturile dintre straturi sunt slabe
şi sunt legături de tip van der Waals sau legături slabe de hidrogen.
Fiecare
atom de carbon este legat de trei atomi de carbon vecini, prin legături
covalente ce formează între ele un unghi de 1200. Acestea duc la
formarea unei structuri perfect plane în care atomii de carbon ocupă colţurile
unui hexagon regulat. Straturile plane de atomi ce compun un cristal sunt
menţinute prin forţe de tip van der waals
în poziţii paralele. Fiecare atom de carbon dintr-un plan dat coincide cu
centrele unor hexagoane din cele două planuri vecine.
Structura
explică buna conductibilitate a electricităţii paralel cu planurile de atomi,
datorită mişcării electronilor aproape la fel de liber ca în banda de conducţie
a unui conductor. Structura explică şi culoarea închisă a grafitului şi buna
conductibilitate termică
Această
structură explică clivajul, uşor paralel cu planurile de atomi legate numai
prin legături slabe van der Waals şi uşurinţa de a intercala atomi străini
între starturile de atomi. In procesul de frecare, grafitul se organizează în
pachete (role) ce transformă mişcarea de alunecare in mişcare de rostogolire
micşorând astfel frecarea.
Datorită
acestei structuri grafitul se foloseşte si ca adaos in lubrifianţii lichizi. În
figura de mai jos se reprezintă structura planelor de grafit, care explică
proprietatea de a cliva a grafitului.
Structura
grafitului
Disulfura de molibden - MoS2
Acest
compus are structură hexagonală. Este stabilă termic in intervalul – 400C până la 3500C , are acţiune
lubrifiantă la presiuni normale dar si in vid. Acţiunea de lubrifiant se explică
prin formarea unor legături puternice intre atomii metalului si sulf (Me- S), si legături slabe sulf -
sulf ( S-S) de tip van der Waals.
Alunecarea
se face in planul legăturilor S - S. În filmul de disulfură de molibden există
mai multe planuri de alunecare si coeficientul de frecare va fi mic. Bisulfura
de molibden se utilizează ca aditiv şi sub formă de adaosuri pentru lubrifianţi
plastici. În figura de mai jos se ilustrează structura disulfurii de molibden,
cu evidenţierea planului –S - S- , care este planul de alunecare.
structura
disulfurii de molibden
4.
Obţinerea şi compoziţia uleiurilor minerale
Denumirea de
uleiuri minerale este atribuită uzual pentru uleiurile obţinute din ţiţei, care
sunt amestecuri naturale complexe de hidrocarburi. Deosebim şi uleiuri
sintetice care se obţin din diferiţi monomeri, prin reacţii de policondensare
şi polimerizare.
Majoritatea
uleiurilor actuale sunt constituite din uleiuri de bază şi aditivi.
Materia primă
de bază folosită în obţinerea uleiurilor minerale este păcura rezultată ca
reziduu la distilarea primară a ţiţeiului. Prin prelucrare la presiune scăzută,
păcura este fracţionată în motorină grea, ulei uşor, ulei mediu, ulei greu şi
smoală. Uleiurile astfel obţinute sunt supune unor operaţii de purificare
(rafinare) pentru îndepărtarea unei părţi din hidrocarburile aromatice
nesaturate, a substanţelor asfalto – răşinoase şi a compuşilor cu silf, azot şi
oxigen.
Rafinarea se
face prin tratare cu acid sulfuric, cu solvenţi selectivi, prin hidrofinare,
prin cristalizare la temperaturi scăzute. Calitatea şi compoziţia uleiurilor
depinde de procesul tehnologic aplicat. Uleiurile minerale sunt constituite în
principal din hidrocarburi cu masa moleculară cuprinsă între 300 – 800. În
uleiuri predomină alcanii, cicloalcanii şi hidrocarburile aromatice, care
imprimă una din caracteristicile lor.
Pentru
proprietăţile lubrifiante cea mai importantă clasa de hidrocarburi este cea a
alcanilor. Uleiurile mai conţin în cantităţi mici răşini, substanţe neutre.
Uleiurile minerale rafinate obţinute din păcură nu au toate proprietăţile
fizico – chimice şi funcţionale cerute de practica industrială şi ca urmare se
corectează prin adăugarea unor aditivi în proporţie de 1 – 20%.
În general
uleiurile astfel obţinute se împart în trei categorii, după preponderenţa unui
anumit tip de hidrocarbură: uleiuri naftenice, uleiuri mixte, uleiuri
parafinice
5. Proprietăţile fizico – chimice ale
uleiurilor lubrifiante
Proprietăţile
fizico – chimice ale uleiurilor lubrifiante depind de natura materiei prime din
care s-au obţinut, de tehnologia utilizată la fabricare, precum şi de natura
aditivilor folosiţi pentru ameliorarea însuşirilor lor.
Clasificarea
proprietăţilor fizico – chimice ale unui lubrifiant:
a)
Proprietăţile presiune – volum:
-
densitatea
Densitatea
absolută foloseşte la identificarea
uleiurilor, mai ales a celor parafinice care au densitate mai mică decât a
celor naftenice. Densitatea are o mare importanţă în stabilirea condiţiilor de
centrifugare, iar volumul ocupat la un moment dat de un ulei se poate calcula
pe baza unor tabele care conţin coeficienţii de corecţie ai volumului în
funcţie de temperatură.
b)
Proprietăţi reologice
-
Viscozitatea lubrifianţilor este proprietatea
intrinsecă de curgere ce influenţează calităţile de exploatare ale acestora. Ea
determină mărimea coeficientului de frecare, pierderile de căldură, cantitatea
de căldură rezultată prin frecare, pierderile de putere, precum şi viteza de
curgere a acestuia printre suprafeţele metalice. O vâscozitate prea mică nu
permite menţinerea filmului de ulei între piesele în mişcare, iar o viscozitate
prea mare scade randamentul mecanic al motorului şi îngreunează alimentarea cu
ulei a locurilor de ungere.
Factorii
interni care influenţează vâscozitatea sunt:
-
masa moleculară
-
natura şi structura hidrocarburilor
factori externi care
influenţează vâscozitatea sunt:
-
gradientul de viteză
-
temperatura
-
presiunea
stabilitatea vâscozităţii unui ulei în
timp, în raport cu temperatura (factor extern) este maximă la alcani şi minimă
la hidrocarburile aromatice. Creşterea temperaturii la care se utilizează uleiul
intensifică reacţia de oxidare a acestuia şi ca urmare vâscozitatea lui creşte.
Prin scăderea sau
mărirea temperaturii cu câteva zeci de grade, vâscozitatea îşi modifică
valoarea cu câteva sute de ori. Această dependenţă se manifestă în special la
temperaturi joase.
- Viscozitatea
relativă
În practică, pentru
caracterizarea uleiurilor se utilizează vâscozitatea relativă, care este
raportul dintre vâscozitatea unui ulei şi vâscozitatea altui fluid (apa) luat
ca referinţă. Vâscozitatea relativă Engler, care reprezintă raportul dintre
timpul de scurgere a 200 ml produs de
cercetat la o anumită temperatură şi timpul de scurgere a 200 ml apă distilată
la temperatura de 200C ,
în condiţiile viscozimetrului Engler.
Spre deosebire de
temperatură, presiunea influenţează mult mai puţin vâscozitatea unui ulei
lubrifiant.
Acesta poate
determina cu relaţia:
ηP = η0 .
aP
în care:
ηP - vâscozitatea dinamică la presiunea p
η0 -
vâscozitatea dinamică la presiunea atmosferică
aP - constanta experimentală ce depinde de
natura uleiului studiat
Vâscozitatea
dinamică se exprimă în poise (P) şi se poate calcula conform relaţiei:
F = η . S .
dw/dh
în care:
F este forţa care
pune în mişcare suprafeţele în contact şi între care se găseşte filmul de
lubrifiant
η - factor de
proporţionalitate şi reprezintă chiar vâscozitatea dinamică
dw/dh – gradientul de viteză, adică variaţia vitezei de deplasare a
lubrifiantului dintre suprafeţele care se găsesc în contact.
Marea majoritate a
uleiurilor lubrifiante se comportă ca medii newtoniene, în domenii largi de
viteze şi temperatură.
Variaţia
vâscozităţii în funcţie de gradientul de viteză
se observă că vâscozitatea uleiurilor
minerale nu se modifică la temperaturi normale, chiar la valori ridicate ale
gradientului de viteză. Cunoscând vâscozitatea dinamică se poate determina şi
vâscozitatea cinematică, care este funcţie de densitatea lubrifiantului la
temperatura respectivă.
ν
= η/ρt
Vâscozitatea
se exprimă în stokes (St) .
- Punctele
de congelare, de curgere, de tulburare.
În cursul răcirii uleiurilor minerale, o
parte din hidrocarburile componente tinde să se solidifice. Primele cristale de
parafină apar la temperatura de tulburare; prin răcirea în continuare a
uleiului se poate atinge temperatura de congelare, când uleiul nu mai curge.
Congelarea se produce fie prin formarea unor reţele cristaline care
imobilizează hidrocarburile rămase lichide, fie prin creşterea viscozităţii
uleiului sau concomitent datorită ambelor cauze.
c) Proprietăţi tensio – active
- Ungerea are drept scop micşorarea
frecării dintre două suprafeţe solide.
- Adsorbţia
uleiului la suprafaţa metalului are loc prin orientarea substanţelor polare din
ulei cu grupa polară spre metal, stabilindu-se între acestea interacţiuni de
natură electrostatică.
- onctuozitatea
lubrifianţilor este o proprietate de bază şi reprezintă capacitatea de a adera la suprafeţele metalice şi de a
forma pe acestea o peliculă rezistentă care să împiedece contactul direct
dintre piesele aflate în mişcare în scopul eliminării frecărilor uscate şi
asigurării ungerii la limită. Aprecierea calităţii de ungere ale uleiurilor se
face prin încercarea mecanică pe dispozitive sau maşini care permit studierea
onctuozităţii, măsurarea rezistenţei peliculei e ulei, determinarea uzurii şi a
presiunii la care se produce gripajul.
- Spumarea şi stabilirea unei spume sunt
favorizate de temperatură, presiune, agitare, prezenţa apei şi a substanţelor
tensioactive. Spumarea produce oxidarea uleiului şi îngreunează alimentarea cu
ulei. Caracteristica de spumare se determină prin suflarea, în condiţii
determinate de temperatură, a unui volum constant de aer printr-o sferă poroasă
imersată în ulei şi se exprimă prin volumul de spumă produs după 5 minute de
agitare şi 10 minute de repaus.
d) Proprietăţi
termice
- Punct de inflamabilitate al uleiurilor se determină cu aparatul Pensky – martens sau Marcuson. Punctul de
inflamabilitate este o indicaţie a volatilităţii uleiului care prezintă
utilitate atât în legătură cu consumul de ulei cât şi privind pericolul de
incendiu, de ardere, de autoaprindere
- temperatura
de ardere a uleiului este cu 30 – 500C mai mare decât
punctul de inflamabilitate.
- Punctul de autoaprindere este temperatura la care uleiul se aprinde în contact
cu aerul sau oxigenul, în absenţa unei flăcări. Punctul de autoaprindere scade
când creşte viscozitatea sau masa moleculară.
e) Caracteristici de stabilitate şi puritate
-
Stabilitatea la oxidare reprezintă capacitatea lubrifianţilor de a-şi
păstra nemodificate însuşirile iniţiale timp cât mai îndelungat, în decursul
depozitării sau utilizării lor.
-
Solicitarea
termică la temperaturi de 400 – 6000K,
favorizează o puternică oxidare în prezenţa aerului atmosferic. Acţiunea
chimică oxidantă a aerului este determinată ca intensitate, de compoziţia
lubrifiantului, de temperatură, presiune, de acţiunea catalitică a produselor
metalice de uzare, de intensitatea agitării uleiului. Ameliorarea stabilităţii
chimice a uleiurilor se face prin adăugarea de inhibitori de oxidare.
- Aciditatea şi efectul coroziv al uleiurilor
Aciditatea unui ulei
lubrifiant poate fi de natură minerală şi organică.
Aciditatea minerală se întâlneşte în
special la uleiurile rafinate cu ajutorul acidului sulfuric, care a fost
incomplet neutralizat şi spălat cu apă. Uleiurile minerale bine rafinate au o aciditate mică.
Aciditatea organică provine din acizii
naftenici care se găsesc în uleiurile minerale, precum şi din acizii sulfonici,
diverşi acizi graşi, etc.
În timpul utilizării lor, aciditatea
creşte datorită contactului cu aerul
Prezenţa
acizilor minerali sau organici în uleiurile minerale folosite ca lubrifianţi
este nedorită, deoarece acest component determină coroziunea pieselor unse.
cifra de aciditate.
Aciditatea
unui ulei se exprimă cu ajutorul cifrei
de aciditate care reprezintă
cantitatea de KOH exprimată în mg necesară pentru a neutraliza
aciditatea totală (organică plus minerală), dintr-un gram de ulei.
- Conţinutul de impurităţi mecanice şi apă
Impurităţile
din lubrifiante pot fi solide, praf nisip, particule metalice, cenuşă, şi lichide, apă, combustibil lichid, care
intensifică uzura, favorizează catalitic oxidarea uleiului, favorizează
ruginirea şi acţiunea corozivă a acizilor şi bazelor.
6.
Aditivarea uleiurilor minerale
Uleiurile
minerale de bază răspund parţial
cerinţelor complexe impuse de procesul de lubrifiere. Pentru
îmbunătăţirea acestor calităţi se adaugă aditivi (activanţi) ce ameliorează
unele proprietăţi cum ar fi: viscozitatea, onctuozitatea, proprietăţile de
antiuzură, anticoroziune, etc.
Calităţile
aditivilor pentru lubrifianţi:
-
să fie solubili
în ulei,
-
să fie insolubili
în apă,
-
să fie stabili
din punct de vedere chimic,
-
să nu corodeze
oţelul,
-
să nu distrugă
materialele de etanşare.
Principalele
clase de aditivi utilizaţi pentru uleiuri
a) Aditivi depresanţi – substanţe care scad temperatura sau punctul de
curgere al uleiului. Aceşti aditivi se absorb la suprafaţa cristalelor de
hidrocarbură formate la temperatură mică, împiedecând unirea acestora în reţele
cristaline şi asigurând astfel mobilitatea uleiului.
În
uleiurile minerale se pot introduce şi adaosuri solide precum grafitul sau
sulfura de molibden, care au rolul de lubrifiant la temperaturi mari. Încetarea
curgerii unui ulei mineral se datorează
fie cristalizării hidrocarburilor parafinice, fie datorită creşterii
vâscozităţii odată cu scăderea temperaturii, din cauza existenţei
hidrocarburilor naftenice. Obţinerea unor
puncte de congelare coborâte se realizează cu aditivi specifici depresanţi
şi detergent - depresanţi .
Aditivi depresanţi
pot fi săruri metalice ai unor acizi graşi (săpunuri), esteri organici,
poliacrilaţi şi polimetaacrilaţi, produşi organocloruraţi, polialcooli.
Aditivii detergenţi - depresanţi pot fi compuşi organo-metalici
şi polimeri meta-acrilici cu azot în moleculă.
b) Aditivi pentru îmbunătăţirea
indicelui de viscozitate corectează
caracteristicile de curgere, asigură o ungere eficientă pe un interval de
temperatură mult mai mare.
Dintre aditivii cu această caracteristică
enumerăm: poliizobutilenele, polimetaacrilaţii, polialchil stirenii, si alte tipuri de structuri polimerice.
Efectul
de stabilizare al indicelui de viscozitate al acestor polimeri se datorează existentei unei structuri filiforme
de două feluri:
-
contractată (la
temperaturi scăzute) prin care polimerii se opun creşterii vâscozităţii la
temperaturi joase
-
derulată
(temperaturi ridicate) prin care polimerii împiedică scăderea vâscozităţii la
creşterea temperaturii, deoarece se opun deplasării rapide a moleculelor acestuia.
c) Aditivi pentru reducerea frecării sau a
uzurii
În cazul creşterii
peste anumite valori a presiunii de contact în unele angrenaje, filmul de
lubrifiant dintre piese se micşorează şi se poate rupe, apărând contactul direct dintre piesele
metalice.
Utilizarea aditivilor de onctuozitate (aderenţă) şi a aditivilor de extremă presiune asigură
formarea unui film lubrifiant mai
puternic adsorbit datorită reacţiei aditivilor cu suprafaţa metalului.
Delimitarea dintre aditivii de onctuozitate şi cei de extremă presiune nu e
netă ci numai delimitată de intervalul
de temperatură în care reacţionează.
Compuşii chimici ce pot fi utilizaţi în acest scop sunt: uleiuri şi
grăsimi de origine vegetală şi animală,
acizi graşi, esteri, compuşi organici, complecşi cu sulf, fosfor
şi clor în moleculă (fosfaţi, tioli, sulfuri complexe).
d) Aditivi antioxidanţi
Au
ca efect încetinirea oxidării componentelor uleiului prin întreruperea
lanţurilor de oxidare sau prin blocarea catalizatorilor de oxidare (metale). Aceştia
acţionează în sensul frânării oxidării prin mai multe căi:
- Prin micşorarea cantităţii de radicali liberi
care se formează
- Descompunerea peroxizilor formaţi şi
realizarea unor legături chimice stabile
- micşorarea acţiunii catalitice a suprafeţelor metalice
prin pasivarea acestora
e) aditivi
polifuncţionali sunt substanţe care
introduse în ulei ameliorează mai multe
proprietăţi simultan, unul din efecte fiind însă predominant.
Aditivii coloranţi şi
odorizanţi se adaugă pentru a satisface unele exigenţe comerciale.
f) Aditivi antirugină – substanţe cu rolul de izolare a metalului care este
în contact direct cu apa.
g) Aditivi pentru presiuni externe – substanţe fără caracter lubrifiant care la
temperaturi foarte ridicate determinate de presiuni extrem de mari (când
pelicula de ulei este expulzată complet), reacţionează cu metalul, formând
compuşi chimici cu temperatură de topire mai scăzută decât a metalului care în
condiţiile respective sunt în stare lichidă asigurând ungerea în locul
uleiului.
7. Analiza uleiurilor
Analiza
se efectuează la intervale regulate de timp, asigură urmărirea calităţii
acestora şi corelarea schimbărilor
produse de ulei cu condiţiile de lucru din motoare şi mecanisme.
Metode de analiză:
A. Analiza
uleiului şi combustibilului la bordul navei se face cu trusa de analiză de la bordul navei. Deoarece uleiurile
minerale şi combustibilii au aceeaşi natură chimică şi deci unele
caracteristici comune, trusele de analiză de la bordul navei pot fi folosite
pentru ambele produse. Cu ajutorul truselor se pot obţine informaţii utile
privind:
–
starea de
degradare a uleiului, în legătură cu eventualele deficienţe de funcţionare a
motoarelor
–
modificarea
anumitor parametri în instalaţiile de pregătire a combustibilului şi
purificarea uleiului
–
posibilitatea de
amestecare reziduali sau a combustibililor distilaţi – combustibili reziduali
–
sursele de
contaminare cu apă a combustibililor şi uleiurilor
B. Analiza uleiului şi combustibilului
în laboratoare specializate, prin servicii de analiză rapidă.
Tipuri de analize efectuate la bordul navei :
a)Determinarea
viscozităţii:
Trusele
mai evoluate conţin viscozimetre cu reglare automată a temperaturii la 40 – 500C şi 800C . se măsoară viscozitatea cinematică, aparatul
având afişare digitală a viscozităţii şi temperaturii
Unele
truse mai vechi conţin viscozimetre de tip Engler, bazate pe cronometrarea
timpului de scurgerea 50 ml de produs, printr-un orificiu calibrat. În acest
caz aparatul este însoţit de o curbă de viscozitate – timp de scurgere. Multe
din trusele de analiză determină depăşirea limitelor de admisibilitate ale
viscozităţii uleiului prin compararea acestuia cu uleiului proaspăt. Comparatorul prezintă două
rezervoare de ulei, pentru uleiul proaspăt şi pentru uleiul uzat, cu
capacitatea de 5 ml , în legătură cu două canale de scurgere situate pe un plan
înclinat. La înclinarea aparatului cele două uleiuri vor curge cu viteze
determinate de viscozităţile lor. În momentul în care uleiul proaspăt atinge un
reper de pe un comparator se opreşte curgerea şi se observă poziţia uleiului
uzat în raport cu două repere limită ce determină situarea uleiului în limitele
admisibile sau în afara lor. Metoda poate fia aplicată numai dacă nu s-a
efectuat amestecarea, în sistem, a celor două tipuri de uleiuri diferite.
Alte comparatoare de
viscozitate urmăresc timpul de coborâre, sub acţiunea greutăţii proprii, a unor
bile metalice, prin tuburi cu dimensiuni identice, înaintând prin uleiul uzat
şi prin uleiuri cu viscozităţi cunoscute (viscozimetre de tip Hopler).
b) Determinarea
densităţii:
Se
măsoară densitatea relativă cu ajurul unor densimetre la temperaturi ce fac
posibilă determinarea. Unele truse conţin un termostat în care se introduce
cilindrul în care se face determinarea, ce menţine constantă temperatura la o
anumită valoare . densimetrele vor indica direct densitatea la 150C , fără a fi
nevoie de o corecţie ulterioară. În acest caz densimetrele sunt calibrate
special la temperatura de lucru. În lipsa acestor densimetre speciale se
procedează la corecţii de temperatură.
c) Determinarea
conţinutul de apă:
Determinarea
conţinutului de apă se realizează pe baza reacţiei dintre apă şi hidrura de
calciu în urma căreia rezultă degajare e hidrogen gazos. Reacţia are loc într-un
vas de reacţie închis etanş şi prevăzut cu un manometru. Presiunea determinată
de hidrogen va fi proporţională cu cantitatea de apă existentă în acel moment
în ulei.
d) Determinarea
cifrei de bazicitate totală (TBN).
Principiul
determinării alcalinităţii uleiului este asemănător cu cel de determinare a
apei. Aparatul este asemănător, iar ca reactiv se foloseşte un acid tare care
reacţionează cu aditivii bazici din ulei. În urma acestei reacţii rezultă
bioxid de carbon, care se degajă. Presiunea determinată prin degajarea CO2
este direct proporţională cu concentraţia aditivului, exprimată ca TBN.
e) Determinarea
clorurilor.
Pentru
determinarea clorurilor din apa de contaminare, proba se tratează cu reactivi
de dezemulsionare şi separare a apei la partea inferioară a vasului de reacţie.
Vasul de reacţie se introduce într-un alt vas care este umplut cu un material
special, absorbant, tratat cu reactivi pentru determinarea clorurilor.
f)
determinarea
impurităţilor prin metoda unei pete de ulei.
Metoda
petei de ulei permite o apreciere a gradului de impurificare a uleiului cu
produse de oxidare şi a eficienţei aditivilor dispersaţi. Metoda constă în
examinarea aspectului petei pe care o lasă o picătură de ulei pe o hârtie de
filtru specială. Examinarea se face după o perioadă de 24 de ore. În acest timp
uleiul difuzează prin porii hârtiei de filtru formând o pată caracterizată de
următoarele zone concentrice:
-
o zonă centrală
care este închisă la culoare şi în care sunt concentrate substanţele insolubile
-
o aureolă care
desparte zona centrală de zona de difuziune
-
o zonă exterioară
de difuziune
-
o zonă
translucidă lăsată de uleiul filtrat.
După
intensitatea culorilor zonelor centrală şi exterioară de difuziune se apreciază
gradul de contaminare, iar după lăţimea zonei de difuziune se apreciază
eficacitatea dispersantului.
g) Proba de eficacitate a
combustibililor
Aceasta
se realizează prin compararea aspectului unei pete lăsată de combustibilul
obţinut prin amestecarea pe o hârtie specială de filtru. Proba se încălzeşte la
650C ,
se picură pe hârtia de filtru, se usucă hârtia şi se compară pata obţinută cu o
pată etalon. Pe măsura formării şi accentuării unei aureole circulare, închisă
la culoare, compatibilitatea dintre cele două uleiuri scade.
Analiza
uleiurilor în laboratoare specializate au o precizie mai mare şi rezultate mai
sigure.
Analiza
uleiurilor în laboratoare specializate au o precizie mai mare şi rezultate mai
sigure. Semnificaţia rezultatelor analizelor poate fi evaluată numai dacă
acestea sunt privite ca un tot unitar şi în raport cu valorile iniţiale ale
uleiului proaspăt. În acest fel se poate urmări evoluţia calităţii uleiului.
Atunci când rezultatele se află în afara limitelor de normalitate acceptate
decizia de a acţiona este a mecanicului şef, cu acordul specialiştilor
armatorului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu